måndag 11 februari 2008

Nya recensioner



Inte mycket nytt under solen. Jo, förresten. Jag har blivit recenserad av BTJ (Bibliotekstjänst). Två recensioner t o m. En bra och en dålig. Fast den dåliga bryr jag mig inte så mycket om. Recensenten kunde inte ens hålla namnet på Rosa i minnet utan kallade henne för Lisa. Och hon berömde Lisens (illustratörens) fina animationskunskap?! Hur kunde hon bedöma den i en bok?!

Nä, hellre citerar jag Ansi Andersson: "... Detta är en underbar historia om hur allting blir uppochnedvänt men ändå så bra till slut ... Det vilar en ljuvligt optimistiskt ton över hela berättelsen, som illustrerats med teckningar färglagda med vattenfärg av Lisen Adbåge i en stil som stämmer på pricken..."

Uppläsningen på Bokspindeln verkar bli av först senare i vår. Nåja, den som väntar på nåt gott...

Under tiden fnular jag på nästa manus. Eftersom äldsta dottern befinner sig i Indien just nu, och mina tankar också tenderar att dra iväg åt det hållet, funderar jag på om inte Rosa borde åka till Indien och hälsa på sin bror där? Då torde vännerna, åtminstone Ulla Får och Hedvig Höna, få det rätt hett om örona.

Håll till godo med ett favorituppslag ur den svensk-finska versionen tills nästa gång.
;)

5 kommentarer:

Anonym sa...

haha, jag har inget animationskunskap alls ju. börjar dock få...!

vilket fint citat annars! gillar "vattenfärg" ;) akvarell som vi säger vi lekmän :)

Indien?! Jösses.
Spännande!
Har Rosa en brolla där?! Gu va kul!
När far hon? :D

Åsa Böhme sa...

Hej Lisen!
Skönt med en trogen läsare;D Ja, jag försöker spåna fram nya idéer, men det finns ingen färdig idé än. Min äldsta dotter Fanny har varit i Indien i två månader, så jag är lite inspirerad av henne. Kanske Rosa far till Indien...

Har du vägarna förbi Stockholm senare i vår? Vår uppläsning på Bokspindeln är framflyttad till senvår. Vore ju kul om du kunde vara med:)
åsa

Anonym sa...

Indien låter kul! (vad gör hon där?) Spännande!

Jag försöktes bli ditlockad i höstas på workshop men avböjde, jag är en sån hemmaräv jag... :)

Jamen Sthlm blire nog både nu o då, inget bestämt men visst ska jag oppåt framöver det tror jag. Kan höras! Vore kul!

Åsa Böhme sa...

Ja, hör av dig när du är på väg upp. Vi ska troligtvis ge ut Rosa i nya språkversioner, så det blir väl lite mer pengar till dig och mig, får man hoppas. Jag ska försöka få till Indien-synopsiset också.

Jag har bett Pontus ringa dig angåend original, men han är inte alltid så snabb. Han har dock sagt att bilden du var intresserad är ett montage i datorn av två bilder, apan på Empire state-huset. Finns det nån annan bild du vill ha? Kolla på Sthlmills nya hemsida om du ser nåt du gillar:)
www.stockholmillustration.com

Anonym sa...

Ah!

Då ska jag kolla...

Finns säkert skulle jag tro :)

Fler språk?! ne va coolt! :)